Vigyázat, ezek a betegségek nem csak szexuális úton terjednek!

A járványos betegségek terjedésének módja rendkívül szerteágazó. A légúti, cseppfertőzéssel terjedő betegségeket mindenki ismeri, hiszen a tüneteit nem csak a beteg, hanem környezete is észleli. Egyszerű a gyomor-bélcsatorna tartalmával terjedő betegségek tüneteit is felismerni. Sokkal nehezebb a rejtettebb, szerényebb tüneteket adó és ugyanakkor esetleg titkolt, szexuális úton terjedő betegségek felismerése, diagnosztizálása és terápiája. Dr. Kovács Róbert urológus, andrológus főorvos segít eligazodni a betegségek és tünetek rengetegében.

Mit takar az STD elnevezés?

A „nemi betegségek” elnevezés a múlt évszázad utolsó harmadában vált korszerűtlenné, amikor a kutatások rávilágítottak, hogy léteznek olyan kórokozók, melyek nemi úton, szoros testi kontaktussal, vérrel terjednek és a nemi szerveken túl az egész szervezetet betegítik meg. Még a múlt évezredben az STD kórokozói közül a 25 klasszikus sexuális úton terjedőt tartottunk számon. Ma már ehhez a betegségcsoporthoz soroljuk a súlyos életveszélyt jelentő HIV (human immundefficiencia vírus) 1 és 2 vírust, a hepatitis B vírus (HBV) és hepatitis C vírus (HCV) fertőzést valamint a humán papilloma vírus (HPV) fertőzést és herpes simplex vírus(HSV) fertőzés 1-2 típusát is, melyek a vér útján terjednek. Ezek a fertőződések leggyakrabban a szexuális kontaktus következtében kialakult mikro-sérüléseken vándorolnak a betegek között, nemiszervekről-nemiszervekre, -száj, és -végbél területekre. Feltétlenül meg kell említeni a vertikális transzmisszió lehetőségét, ami annyit jelent, hogy a fertőzött anya a magzati életben fertőzheti a születendő gyermekét a véráramon keresztül és a szülő utakban való áthaladáskor is fertőződhet az újszülött. A magas rizikófaktorú csoportba tartoznak az intravénás droghasználók, a homo- és biszexuálisok, a partnerüket rendszeresen váltogatók, a bizarr szexuális aktusok hívei és a velük egy háztartásban élők is, de nem szabad megfeledkezni a vétlen alkalmi partnerekről sem.

Milyen betegségek a legelterjedtebbek az STD-k közül?

A klasszikus bakterialis nemi betegségek közül a Treponema pallidium okozta syphilises betegek száma évről évre nő hazánkban is. A terjedés oka,a migratio fokozódása, a népesség mozgásának rendkívüli módon való felgyorsulása és a sokszínű, változatos tünetek, melyek más megbetegedéseket utánoznak, így nem mindig gondolunk syphilisre. Késik a kezelés, a fertőzés, pedig egyre tovább terjed. Európán belül megfigyelhetünk fertőzési hullámokat, melyek országról országra terjednek.
A Gonorrhoea okozta húgycsőgyulladás is igen gyakori kórkép. A férfiak a gennyes húgycsőfolyással, rendszerint orvoshoz fordulnak és nagy az esély a megfelelő diagnózisra, de a nőknél a tünetek sokkal kevésbé látványosak, így ők általában fertőző-forrás kutatás révén kerülnek szakellátásra.
A leggyakoribb bakterialis kórokozó a Clamydia trachomatis K szerotípusa, és meg kell említeni a Haemophilis ducreyi okozta „lágyfekély” megbetegedést is.
A leggyakoribb vírusos eredetű fertőzés az STD-k közül, a WHO szerint, a fejlett ipari országokban a Herpes simplex 1-2 szerotípusa és a sokszor életveszélyes megbetegedéseket produkáló HPV fertőzés. A HPV fertőzés jelentőségét a nagyszámú előfordulás mellett az ismert onkogén potenciálja adja, mely szerint a vírus egy része nagy szerepet játszik a húgycső-, méhnyak- és végbélrák kialakulásában.

Bár a legköltségesebb és leggyorsabban terjedő STD fertőzés a HIV fertőzés, száma csökkenő tendenciát mutat a világ 25 országában, azonban Kelet-Európában az AIDS (a szerzett immunhiányos megbetegedés, a HIV fertőzés) miatti halálozási arány hatszor magasabb, mint tíz éve. Az új esetek 90 százalékát Oroszországban és Ukrajnában rögzítik. A betegségnek a kezelése rendkívül költséges és életfogytig tartó.

A WHO szerint világviszonylatban az STD vírusai között a legelőkelőbb helyen áll a Herpes  simplex 1 és 2 szerotípusa és a Hepatitis B vírus fertőzés sem elhanyagolható.
Megnehezíti az STD megbetegedések diagnózisának felállítását a rettentően tág határok között mozgó inkubációs idő, ami lehet 1-2 nap, 1-2 hónap vagy 1-2 évtized (HBV, HIV, nemi szervek HSV, HPV fertőzése) és a színes klinikai megnyilvánulási formák.

Milyen tünetek megjelenésekor kell STD gondolnunk?

Az első tünetek nagyon eltérőek lehetnek a férfiak és a nők esetében, ez a két nem közötti eltérő anatómia és hormonális felépítéséből adódik. A férfiak hosszabb húgycsöve és nagyobb húgycső melletti mirigyes állománya gyulladás esetén (húgycső és prosztata gyulladás) erőteljesebb húgycsőfolyást, nagyobb alhasi fájdalmat, sokszor lázas állapotot okoz, ami orvoshoz kényszeríti a fertőzöttet. Az ebből kifejlődő mellékhere gyulladás a férfiaknál ondóúti elzáródást, meddőséget okozhat. A nőknél a tünetek talán kevésbé látványosak és fájdalmatlanabbak is lehetnek, bár szintúgy meddőséghez vezethet a nők méhnyálkahártya gyulladása, petevezeték elzáródása, mint a férfiak hegesedő mellékhere gyulladása. A húgycsőgyulladásból ascendáló (felszálló) fertőzések kapcsán kialakuló méhnyálkahártya gyulladás, petevezeték gyulladás, kismedencei gyulladás méhen kívüli terhesség kialakulásához vezethet. Komoly figyelmeztetést jelent, hogy már egyszeri gyulladás is 15-20%-ban meddőség kialakulásával járhat, de többszöri ismétlődés esetén a kockázat 70-75%-os gyakoriságot is elérheti, és hat- tízszeresére emelkedhet a méhen kívüli terhesség kockázata. Nagyon sokszor csak a szövődmények révén derül fény a betegség igazi okára. Húgycsőrák, végbélrák esetén is feltétlenül gondolni kell STD-re. A férfiaknál a vizelési szokások megváltozása, akadozó vagy fájdalmas vizelés, de a nemi élettel járó problémák, felek nem egyidejű orgazmusa, vagy orgazmuskor jelentkező fájdalmak vagy a merevedési zavarok is mind-mind jelzői lehetnek a szexuális úton terjedő betegségek által fenntartott gyulladásnak.

A legfontosabb, hogy a magas rizikó faktorú csoportok tagjai rendszeresen szűrővizsgálaton vegyenek részt, amit a bőr- és nemi beteg gondozó intézmények, STD ambulanciáján történik. Magyarországon a 18/1998. NM járványügyi rendelet írja elő a nemi betegekkel és egyéb STD−ben szenvedő betegekkel kapcsolatos teendőket, amiknek betartása egészségügyi ellátókra és betegekre egyaránt kötelező érvényű. A törvény értelmében a betegek ellátása, gondozása, a fertőzőforrás kutatása a hatályos módszertani előírásnak megfelelően kell, hogy történjen az egészségügyi dolgozók részéről. A betegek kötelesek a kezeléseknek alávetni magukat, együttműködni a fertőzőforrás felkutatásában. A kezelés ingyenes az erre hívatott és megfelelő engedélyekkel rendelkező intézményi kereteken belül.

Kihez fordulhatnak a betegek felvilágosításért?

Ma hazánkban kitűnően felszerelt mikrobiológiai, szerológiai laborok vannak, melyek szorosan együttműködnek a prevencióban és gondozásban jártas nemi beteg gondozó intézetekkel, de az urológusok, nőgyógyászok, sőt tágabb értelemben a neurológusok, szemészek, belgyógyászok, gyermekorvosok és nem utolsó sorban a házi orvosok feladata is a betegségek feltérképezése és kezelése. Ahogy már említettem a tünetek rendkívül színesek, a szövődmények skálája is nagyon széles, így az egészségügyi ellátás szinte minden ágazata érintett lehet STD fertőzés esetén.

A hangsúly a prevención van. Az egészségügyi felvilágosítás, a monogám kapcsolatok előtérbe helyezése, valamint az aktus minden formájában az óvszer használata lenne a megelőzés záloga. A korai diagnózis, a célzott, specifikus kezelés valamint a szakmai együttműködés pedig a végső megoldás.