Szex útján terjedő betegségek

A nemi úton terjedő betegségeket bárki elkaphatja. Ez nem függ szexuális orientáltságtól, sem társadalmi hovatartozástól. A szűrés elengedhetetlen akkor is, ha monogám kapcsolatban élünk. Még ha úgy is gondoljuk, hogy mi biztonságos szexuális életet élünk, valójában nincs biztonságos szexuális élet.

De miért?

A genitális szemölcsöket és herpeszt tovább lehet adni akkor is, ha óvszert használunk. A herpesz és a hepatitisz vírus pedig csókolózással is terjed. A fizikai tünetek pedig akár évekig elhúzódhatnak úgy, hogy a betegségről valójában fogalmunk sincs.

A krónikus nemibetegségek, mint például a genitális szemölcsök, herpesz, hepatitisz B, és a HIV. A teljes és kielégítő szexuális életre ezekkel a betegségekkel még van esély, csak másként kell hozzáállni, néhány mentalitásbeli és fizikai módosításokkal kell élni. Bár nem minden nemi úton terjedő betegség okoz észrevehető tüneteket, a rendszeres vizsgálat elengedhetetlen.

Fontos tudni, hogy mik ezeknek a betegségeknek a jelei:

Bakteriális vaginózis

A leggyakoribb hüvelyi fertőzés a szülőképes korú nőknél a bakteriális hüvelygyulladás. Bár oka nem teljesen ismert, ez a betegség megbontja az egyensúlyt a hüvely baktériumflórájában, és a káros baktériumok elszaporodnak. A tünetek között szerepelhet erős halszerű szag, fájdalom, viszketés, égő érzés. A legtöbb esetben a bakteriális hüvelygyulladás nem okoz komplikációkat, de növelheti a hajlamot más nemi úton terjedő betegségekre vagy fertőzésekre.

Chlamydia

Tünetei általában nincsenek, de a betegség károsíthatja a reproduktív szerveket, és okozhat meddőséget is, ha nem fedezik fel idejében. Ezért különösen fontos, hogy a minden nő legalább évente elmenjen a nőgyógyászához. A chlamydiát kezelhetik antibiotikumokkal, de ha kapcsolatba lépünk valakivel, aki chlamydiás, újra megfertőződhetünk.

Genitális szemölcsök

A humán papillomavírus (HPV) egyik törzse okozza. A genitális szemölcsök apró hússzínű vagy karfiol-szerű dudorok a szeméremtesten és a gáttájéki területen. Megjelenhetnek belsőleg is, a hüvely és a méhnyak felületén, ami az éves nőgyógyászati ​​vizsgálaton kiszűrhető. Mivel kapcsolatban van a HPV-vel, így növelheti a méhnyakrák kockázatát, ha nem derül rá fény időben.

Tripper

A legtöbb nő nem tapasztal tüneteket. Ha mégis fellép valamilyen előjel, az lehet fájdalom vagy égető érzés vizelés közben, sárgás, néha véres hüvelyi folyás, és a menstruációs periódusok közti vérzés. A tripper, más néven gonorrhoea, megfertőzi a méhnyakat, a méhet, a petevezetékeket és a húgycsőt, valamint kismedencei gyulladásos betegségeket is okozhat. A legtöbb esetben kezelhető antibiotikummal.

Herpesz

Kétféle herpesz vírus létezik: az 1-es típusú, amely a leggyakrabban orális herpeszt okoz, és 2-es típusú, amely a genitális herpeszért felelős. A genitális herpesz bőrkiütés vagy duzzanatok formájában jelenik meg a nemi szerv körül vagy a végbélnyílás környékén. Viszketés vagy égő érzés kíséri. A kiütés hólyagokká vagy sebekké alakulhat súlyosabb esetben. Néha influenzaszerű tünetekkel is számolni kell, de a herpesz kitörését nem mindig kísérik fizikai tünetek. A megbetegedések száma széles skálán mozog személyenként attól függően, hogy milyen az életmód, és mennyire erős a vírus. Néhány ember csak egyszer éli át ezt, másoknál nagyobb a hajlam, és többször is találkoznak vele. A betegség időtartama 2-12 nap. A tüneteket vírusellenes gyógyszerekkel lehet kezelni, de a betegség maga nem gyógyítható.

Hepatitisz B

Ez a legkönnyebben megelőzhető nemi úton terjedő betegség, mivel oltás létezik a megelőzésére. Azonban akkor, ha a betegség már megfertőzött valakit, nincs gyógymód, csak a fertőzést lehet kezelni vírusellenes gyógyszerekkel. A Hepatitisz B-nek nincsenek közvetlen hatásai a szexuális életre, de a vírus megtámadhatja a májat. A leggyakoribb tünetek közé tartozik a sárgaság, fáradtság, hasi fájdalom, hányinger, étvágytalanság, de a fertőzöttek 30%-a egyáltalán nem tapasztal tüneteket. A betegséget a vaginális, anális és orális szexszel és az intravénás kábítószer-használattal lehet továbbadni.

HIV

A HIV a védekezés nélküli hüvelyi, anális és orális szexszel terjed, de gyakran akár a fertőzött személy vére is továbbíthatja érintkezés útján. Mivel a vírus több évig szunnyadhat, a korai tünetek alapján nehéz kimutatni. E miatt az egyetlen mód arra, hogy megbizonyosodjunk, nem kaptuk-e el, a szűrővizsgálat. A HIV-re figyelmeztető jelek lehetnek: a testsúlycsökkenés, a fáradtság, duzzadt nyirokcsomók a hónaljban, ágyékban, vagy a nyakban, tartós hasmenés, szokatlan foltok a bőrön vagy a szájban, az orrban, vagy a szemhéjon. Az előrehaladott HIV-fertőzés gyakran okoz AIDS-et.

Élősködők

Leggyakrabban szexuális érintkezéssel terjednek, bár ritka az ágyneművel, törölközővel, és a ruházattal is lehet terjeszteni. A tünetek közé tartozik a viszketés a szeméremszőrzet területén, látható tojások, és mászó rovarok a szeméremszőrzet és a nemi szervek területén. Vényköteles gyógyszerrel kezelhető a betegség.

Szifilisz

A szifilisz egy fekélyekkeljáró betegség. Általában a külső nemi szerveken és a végbél környékén jelentkeznek a fekélyek, de néha előfordulhatnak a száj és az ajkak területén. A szifiliszt a fekélyekkel való közvetlen kontaktus révén lehet elkapni. Kutatások szerint a férfiak 3,5-szer nagyobb valószínűséggel kapják el, mint a nők. A betegség három szakaszban fejlődik. Az első stádiumban a fertőzött személy egyetlen, fájdalmatlan sebet tapasztal a nemi szervén vagy a szájában. Ha a fertőzést nem kezelik, akkor a betegség továbblép a második szakaszba, ami a bőrkiütés. Ez kezelés nélkül eltűnik, de a kezelés szükséges! Lehetnek egyéb tünetek is: láz, duzzadt nyirokcsomók, torokfájás, foltos hajhullás, fejfájás, fogyás, izomfájdalom és fáradtság. Ha nem kezelik, a fertőzés átlép a végső szakaszba, és megtámadja az agyat, az idegeket, a szemeket, a szívet, az ereket, a májat, a csontokat és az ízületeket is.

Trichomoniázis

A leggyakoribb gyógyítható nemi úton terjedő betegség a fiatal, szexuálisan aktív nők körében. Nemi érintkezés viszi át egyik emberről a másikra. Tünetei általában erős szagú, sárga, zöld, vagy szürke, habos hüvelyi folyás, rossz közérzet szex közben, és vizeléskor, irritáció és viszketés a nemi szervek területén. Ritkán alhasi fájdalmakat is okozhat. Egyetlen adag vényköteles gyógyszerrel kezelhető a betegség.

A fentiekből is látszik, milyen fontos a nőgyógyászati, illetve egyéb orvosi szűréseken való részvétel. Ha kérdésed van a témával kapcsolatban, nyugodtan tedd fel itt!