Húgycső szűkület

Húgycső szűkületA húgycső szűkület szerencsére nem népbetegség, és többféle eljárás is rendelkezésre áll a gyógyítására. Dr. Fábos Zoltán klinikai urológus főorvossal a tünetekről, és egy olyan módszerről beszélgettünk, amelyet még idős, legyengült szervezetű pácienseknek is bátran ajánlanak.

A húgycső a vizeletelvezető rendszer utolsó, csőszerű szakasza, összetett záróizomzattal rendelkezik, s a vizeletet aktívan továbbítja a hólyagból a külvilágba. A női húgycső sokkal rövidebb, a férfi húgycső hosszabb és szorosabban függ össze a külső nemi szervekkel. A Leggyakrabban előforduló húgycsőbetegségek: fejlődési rendellenességek, gyulladások, sérülések, kövek, szűkületek és daganatok.

Gyakori megbetegedés a húgycső szűkület?

Húgycső szűkületA teljes populációt tekintve nem túl gyakori, de az urológiai gyulladásos megbetegedések között nem ritka a húgycső-szűkülettel műtétre kerülők száma. Ez a betegség elsősorban az idősebb korosztályt érinti, hiszen elsősorban urológiai műtétek következményeként alakul ki, bár fiatalkorban többszöri gyulladásos megbetegedés következménye is lehet.

Milyen tünetekkel jár a húgycsőgyulladásos megbetegedés?

A leggyakoribb tünetek a húgycsőégés és váladékozás illetve gyakori a csípő vizelet. Ennek az a magyarázata, hogy a húgyutak nyálkahártyája vizenyősen megduzzad, és űrterüket szűkítve lassítják a kiürülést. A vérzéses gyulladásnál a képződő véralvadékok tömhetik el a vizeletkiáramlás útját. A gyulladás még kezelhető konzervatív kezeléssel, de maga a húgycső-szűkület csak műtétileg gyógyítható. A műtéti beavatkozásnak háromféle módja lehetséges, a legegyszerűbb és a legjobb gyógyhajlamú az endoszkópos műtét. Hosszabb szűkületek esetén nyílt húgycsőplasztikát alkalmazunk, mely hosszútávon a legeredményesebb, de idős, legyengült betegeknél a műtét rizikófaktora igen nagy, mert hosszú altatással jár. Abban az esetben, ha se endoszkópos, se nyílt műtét nem lehetséges, akkor stent-műtétet hajtunk végre, melynek időtartama negyedóra, így a gyengébb szervezetnél is veszélytelen vagy legalábbis minimális a kockázata. A stent megtágítja a szűkült szakaszt, ezzel biztosítja az átjárhatóságot.

A műtétek után van-e szükség rehabilitációra?

Rendszeres urológiai vizsgálatra van szükség. A gyulladások elkerülése a legfontosabb, hiszen ez rontja a gyógyhajlamot és ismételt szűkülethez vezet. Szószerinti rehabilitációra nincsen szükség. Fontos azt is elmondani, hogy a húgycső-stentek magas ára miatt a társadalombiztosító Magyarországon két intézményben finanszírozza a műtétet, ahol nagy gyakorlattal rendelkező urológusok végzik a beültetést. A stent-műtét technikailag nem bonyolult, tehát nem a hozzáértés hiánya az, ami miatt ma csak két intézményben végeznek ilyen jellegű beavatkozásokat. Ahogy ezt már említettem, a stent-műtét az utolsó lépcső a húgycsőszűkület megoldásában, ezért a műtétek száma nem nagy, a rászorulókat a két finanszírozott osztály el tudja látni, és az ország minden részéből érkeznek betegek a központokba.

Dr. Jármi Hilda