PSA vizsgálat – A teszt, ami 45-50 év felett kiemelten fontos

A PSA, vagyis a prosztata specifikus antigén szintje a normális többszöröse is lehet prosztataproblémák esetén. Ennek ellenére sajnos a férfiak még mindig ódzkodnak a szűrővizsgálattól, holott a PSA teszthez egy vérvételre van csak szükség.

Mi az a PSA és mi a szerepe?

Egy olyan enzimfehérje, amelyet a prosztata mirigyhám-sejtjei termelnek. Kis mennyiségben jut a véráramba, nagyobb része az ondóban található. A szintje nem állandó, egyénenként is lehet eltérő, és még az életkor is befolyásolja. „Minél nagyobb a prosztata mérete, a PSA szintje annál magasabb. Ezért fontos az évenkénti szűrés, amely az urológus szakorvos számára folyamatos információval szolgál. A PSA emelkedett szintjét nem csak a prosztatarák, hanem a prosztata jóindulatú megnagyobbodása, vagy gyulladása is okozhatja. A PSA vérvétel segít közelebb kerülni a prosztataprobléma pontos diagnózisához, ezen kívül abban is segít, hogy szükséges-e elvégezni a szövettani vizsgálatot” – mondja szakértőnk, Dr. Juhász Anett urológus szakorvos.

Fontos elvégezni a vizsgálatot abban az esetben, ha fájdalmas vizelés, gyakori vizelési inger jelentkezik. Mivel 45 éves kor fölött megnő a prosztatabetegségek kockázata, így – főleg, ha a családban előfordult prosztataprobléma – ettől a kortól mindenképp javasolt az éves gyakorisággal elvégzett szűrés. A prosztatarák a kezdeti stádiumban többnyire tünetmentes, csak a prosztataszűrés mutathatja ki az esetleges daganat jelenlétét.

Hogyan történik a vizsgálat?

A PSA teszt egy vérvétel, amelyet a könyökhajlati vénából végeznek el. Lényeges, hogy az ejakuláció befolyásolja a PSA szintjét, megemelheti, ezért a vérvétel előtti 24 órában figyelni kell, hogy ne történjen ejakuláció. „A PSA teszt nem ad teljes képet a páciens pontos állapotáról” – részletezi szakértőnk. „Nagyon fontos szerepe van a diagnózis felállításában a fizikális vizsgálatnak és a szövettani vizsgálatnak is. A PSA teszt önmagában sok esetben nem alkalmas arra, hogy  megkülönböztesse a prosztata jó-, vagy rosszindulatú eltéréseit. A beteg PSA értéke, életkora, általános állapota és társbetegségei alapján további differenciáció irányába képalkotó (MR) elvégzése, vagy maga a szövettani mintavétel merülhet fel.”

Előfordul, hogy prosztatadaganat esetén alacsony marad a PSA szint, ezért gyanú esetén elengedhetetlen a biopszia és a fizikális vizsgálat. Abban az esetben, ha a vizsgált szérumszint az ún. szürke zónában van, azaz még nem éri el a kóros szintet, de már erősen a határon van (4-10 ng/ml), akkor az orvos figyelmezteti a pácienst a szűrővizsgálatok fontosságára. „Ilyenkor igyekszünk kizárni a PSA szintet befolyásoló, más okokat, vagyis a gyulladást, a megnagyobbodást. Mielőtt kimondjuk, hogy egy páciens daganatos beteg, meg kell várni a pozitív szövettani eredményt. Ha ez a kezünkben van, egyéb vizsgálatokra is szükség van, hogy feltérképezzük a problémát, meghatározzuk azt, hogy vannak-e áttétek, mekkora a daganat tömeg” – mondja Dr. Juhász Anett.

Az egész egy egyszerű vérvétel! Nem szabad tehát tartani az eredménytől, hiszen a fizikális vizsgálattal, illetve az esetleges szövettani vizsgálattal kiegészítve biztos diagnózist kaphatunk. Nem szabad elfelejteni, hogy a prosztata daganatos megbetegedése időben felismerve jó eséllyel gyógyítható.