Megelőzés és kezelés

Gyakori vizelési inger, nyugtalan éjszakák: már a reklámok is ezekre a tünetekre hívják fel a férfiak figyelmét. Dr. Adányi József a nyíregyházi Józsa András Kórház Urológiai Osztályának szakorvosa beszélt az időskori férfiak megnagyobbodott prosztatájának gyógyításáról.

Megelőzés és kezelésIdősebb férfiak esetében szinte kivétel nélkül találkozhatunk a prosztata megnagyobbodás jelenségével. Általában hatvan, hetvenéves kor fölött alakul ki ez a megbetegedés, és szinte minden férfit elér, aki megéri ezt a szép kort. Ráadásul a nyolcvan éven felüliek száz százalékánál megtalálható. Azt is mondják, hogy általában a nyugdíjkor után alakulnak ki a tünetek.

Milyen tünetekkel jár a prosztata megnagyobbodás?

Sűrűbben jelentkeznek a vizelési ingerek, és ez leginkább az éjszakai pihenést tudja megzavarni. Elég kellemetlen lehet, mert hosszú távon nem tudja kipihenni magát az érintett.

Milyen gyógymódot javasolnak a prosztata megnagyobbodásra?

Először is a legfontosabb, hogy ha jelentkeznek a tünetek, akkor ne otthon, házilag, a reklámokból látott szerekkel kezdjék el kezelni magukat, hanem keressenek fel urológust. Ez kihagyhatatlan, mert az urológus kizárhatja, hogy más betegség, például rosszindulatú daganat miatt jelentkeznek a gyakori vizelési ingerek. Ha kizárta az orvos a daganatos megbetegedést, elkezdődhet a probléma kezelése. Kétféle kezelési módszert alkalmazunk: az egyik a tüneteket csökkenti, amolyan alfablokkoló, amely azonnal hat, a másik pedig hosszú távon hat, körülbelül fél év múlva fejti ki a hatását. Újabban ötvözzük a kettőt.

Ez azt jelenti, hogy akinél még nem jelentkeztek a tünetek, az megelőzésre kérheti a gyógyszert, akiknél már kialakult, azok a tünetek kezelésére, és a későbbiekben a probléma csökkentésére kérhetik a kezelést?

Valahogy úgy. Bár még nem egészen elfogadott az előbbi eljárás, vagyis a megelőzésre, mindenféle tünet nélkül nem nagyon szoktunk gyógyszert felírni. Ugyanakkor kimutatták, hogy azok, akik szedik a megelőzésre, illetve hosszútávon a problémák csökkentésére szolgáló gyógyszert, elkerülhetik a műtétet. Ennek köszönhetően az utóbbi időben drasztikusan lecsökkent a prosztata műtétek száma. Ráadásul rájöttek az orvosok, hogy a prosztata daganat bizonyos fajtája biztosan nem jelenik meg azoknál a pácienseknél, akik ilyen gyógyszert szednek. Úgyhogy azt gondolom, hogy a szakmai kollégium hamarosan elfogadja ezt az elvet is.