Létezik férfi menopauza, a neve: irritábilis férfiszindróma

A nők életében fontos mérföldkő a menopauza. Tudjuk, hogy ez számos kellemetlen testi és lelki, valamint pszichés tünetet is okozhat. Vajon a férfiak életében is létezik ilyen időszak?

Hangulatzavarok, folyamatos szorongás, düh és akár agresszió is jellemezhet bizonyos kor felett lévő férfiakat. Egyes kutatók szerint ezek nem személyiségjegyek, hanem a női menopauzához hasonló állapotot rejtő tünetek. A középkorú, vagyis 40-en túli férfiaknál ezt az állapotot andropauzának nevezzük, ez a női klimax férfi megfelelője. A nőknél a menopauza, a klimax egy hosszadalmas folyamat, míg a férfiak esetében viszonylag gyorsan lezajlik. A nők a menopauza után már nem maradnak termékenyek, míg a férfiak nem veszítik el nemzőképességüket az andropauzát követően.

Mivel az andropauza egyik fő tünete az ingerlékenység, a terület kutatója, Jed Diamond amerikai pszichoterapeuta IMS-nek (irritable male syndrome) vagyis irritábilis férfiszindrómának nevezte el ezt az állapotot.

Mi okozza?

Leginkább hormonális változások és a stressz váltja ki.

A tesztoszteron, vagyis a férfi nemi hormon szintje ebben az életkorban már elkezd csökkenni. Minél alacsonyabb, annál nagyobb az esély arra, hogy ingerlékenységet tapasztal a férfi. A másik fontos hormon, a szerotonin szintjének csökkenése is állhat a hangulatváltozás mögött. A szerotonin az egyik olyan hormon, ami felel a közérzetünkért. Ha alacsony a szintje, akkor frusztráció, düh, agresszió lesz úrrá a férfin. A szerotonin csökkenését a helytelen táplálkozás is okozhatja. A sok fehérje, kevés szénhidrát nem megfelelő, ingerlékenységhez vezethet az ilyesfajta étkezés.

A másik fontos ok társadalmi, szociális eredetű. A férfiakban jelen van egy erős megfelelési kényszer, hiszen a társadalom elvárja tőlük, hogy megfeleljenek a klasszikus férfiszerepeknek. Csorbíthatja az önértékelésüket, ha nem épp olyanok, amilyen az elvárt férfikép: nem elég erősek, nem elég nagyok, esetleg nem férfiasak eléggé. Ezeknek a szubjektív tulajdonságoknak képtelen minden férfi megfelelni, ez pedig könnyen vezet oda, hogy semminek érzi magát, könnyen alakulhat ki IMS.

Mik a tünetei?

Négy fő tünettel kell számolni irritábilis férfiszindróma esetén:

• túlérzékenység
  • frusztráció
  • szorongás
  • fokozott düh

Ez a négy tünet aztán egyetlen összefoglaló tünetben, túlzott ingerlékenységben ölt testet. Bizonyára találkoztál már olyan férfival, aki még a legkisebb apróságokra is képes felcsattanni, intenzíven reagálni.

Az IMS-ben szenvedő férfiak közérzete nem jó, levertnek érezhetik magukat. Ezen kívül sokszor egyéb más zavaró, kellemetlen tünetekkel is szembe kell nézniük. Ilyen a libidó csökkenése és más szexuális zavarok, de különböző fájdalmak és alvászavarok is jelentkezhetnek. A hangulatingadozások kedvező talajt biztosítanak a depressziónak, ami szintén gyakori az IMS-es férfiaknál. Látszólag felesleges feszültség, ingerlékenység, ok nélküli düh és agresszió jellemezheti őket.

Ha észleled magadon a tüneteket, ne habozz, fordulj orvoshoz! A feszültség, a szorongás, a düh és a az agresszió nem pozitív dolgok, rá kell jönni, mi állhat a háttérben. Próbáld oldani a stresszt, válts életmódot, ha szükséges.

Komáromi Csenge