A kismedencei fájdalomnak több oka lehet – Fordulj orvoshoz!

Fájdalom az ágyék és a köldök között… férfiaknál gyakori probléma. Mivel ez a fajta fájdalom komoly betegségek hátterében is állhat, jobb, ha nem te magad alkotsz diagnózist, hanem orvoshoz fordulsz. Most összegyűjtöttük, milyen problémára gyanakodhat az orvosod, ha kismedencei fájdalommal keresed fel.

A kismedencei fájdalom egyik fő oka a prosztatagyulladás, amelynek több típusától szenvedhetnek a férfiak. Mindegyik kellemetlen tünetekkel jár, amelyek igen hasonlóak, ezért csak orvosi vizsgálat derítheti ki, melyik típussal állsz szemben.

Előfordulhat akut bakteriális prosztatagyulladás. Ennél a fertőzésnél a baktériumok a prosztatában elszaporodva okoznak fájdalmat, kellemetlen érzést a kismedencében, a herékben és a péniszben. Az akut gyulladásnak súlyos következményei lehetnek. A fájdalom mellett más kellemetlenségekkel is meg kell küzdened. Nehéz, akadozó lehet a vizelés, gyakori lehet a vizelési inger, képtelen is lehetsz a vizelésre, gyakran lehetsz lázas, vagy lehet hidegrázásod, az ejakuláció is fájdalmas lehet.

A bakteriális prosztatagyulladás lehet krónikus is. Ennek a fertőzésnek a tünetei nagyon hasonlóak az akut fertőzés jellegzetességeihez. Többnyire antibiotikum-kezeléssel lehet úrrá lenni rajta, ám ez hosszú ideig tarthat.

A gyulladás lehet nem bakteriális. A vissza-visszatérő kismedencei fájdalom olyan gyulladás miatt is fennállhat, amely már hosszú ideje okoz tüneteket. Ez a probléma antibiotikummal nem kezelhető.

A gyulladt prosztata olykor nem okoz semmilyen tünetet, vérvételből lehet kimutatni. Ha a vérben magas a fehérvérsejtek száma, az orvos gyanakodhat prosztatagyulladásra, mivel fontos, hogy kizárja a prosztatarákot, elengedhetetlen, hogy részt vegyél a vizsgálaton.

Kismedencei fájdalmakat egyes szexuális úton terjedő fertőzések (főleg a chlamydia vagy a gonorrhoea) is okozhatnak. A fájdalom mellett szembe kell nézned akár húgycsőgyulladással vagy húgycső-váladékozással is.

Állhat még a háttérben sérv is. Erre leginkább a has alsó felének fájdalma utal. Izomterhelésre, feszülésre erősödhet a fájdalom. A sérv kezelése nem egyszerű, csak műtéttel oldható meg.

A fájdalmat okozhatják különböző húgyúti problémák. Ilyen például a húgyúti fertőzés, amelyet baktériumok okozhatnak. Kihat a húgycsőre a húgyhólyagra, a húgyvezetékre és a vesékre is. A kismedencei fájdalom mellett igen jellegzetes kísérőtünetei vannak: vizelés közben égő érzést tapasztalhatsz, megváltozhat a vizelet színe és szaga, fájdalmat érezhetsz a derekadban, az oldaladban. A kezelés általában antibiotikummal történik.

Az irritábilis bél szindróma (IBS) szintén kismedencei fájdalommal jár, ám más, bélrendszeri tüneteket is okoz. Például görcsöket, hasmenést, puffadást, székrekedést.

A felsorolt problémákon kívül a kismedencei fájdalomnak más okai is lehetnek, amelyek komoly fertőzéseket, gyulladásokat rejthetnek. Bármilyen enyhe is a fájdalom, amit érzel, fontos, hogy azonnal fordulj orvoshoz!

Tarjáni Rita