Idős férfi nem vén férfi – az Aging male

Csökkenő tesztoszteron, csökkenő szexuális teljesítőképesség, megváltozott libidó… sorolhatnánk még az Aging male, azaz az ″idősödő férfi″ néven emlegetett jelenség tüneteit. Dr. Varga Győzővel, a Dorogi Szent Borbála Szakkórház ügyvezető igazgatójával arról beszélgettünk, hogy mi is ez a jelenségcsoport, milyen hatással van az érintett férfiakra, és egyáltalán mit tehet egy orvos.

Az Aging male, vagyis „idősödő férfi”, mint kifejezés az urológia egyik szubklinikumát , alfejezetét fedi – mondta az ügyvezető igazgató –, nem kifejezetten betegségre, inkább a férfihormon /tesztoszteron/ természetes csökkenése által okozott funkciókárosodásra utal. Életkori sajátosságként és egyénenként változó mértékben – általában 55 éves kor felett - megjelennek bizonyos tünetek, amelyek elsősorban a szervezet működészavaraiban érhetők tetten.

Melyek ezek az észlelhető működési zavarok?

Egyrészt a szexuális teljesítőképesség átalakulása, lassú  csökkenése érzékelhető. De nem csak ez a működés módosul, hanem mentális és szomatikus /testi/ változások is végbemennek a férfiakban. Ilyenkor általában a férfihormon, vagyis a tesztoszteron szint csökkenése, vagy hiánya áll a tünetek hátterében. Ellentétben a nőkkel, ahol ez a változás radikális, viszonylag gyors és a tünetek igen kellemetlenek is lehetnek, a férfiaknál nincs ilyen éles határ, és nem annyira kézzelfogható, látványos a változás. A férfi nemi hormon harminc éves kortól fokozatosan csökken, de természetesen egyénileg különböző, hogy kinél-kinél ez mikor válik érzékelhetővé. A tesztoszteronszint csökkenést mentális tünet is kísérheti, így például feledékenység, depresszió hajlam, indítékszegénység, a libidó /nemi vágy/ apadása. De lehetnek szomatikus megjelenési formái is a tüneteknek, mint a zsírgyarapodás, az izomszövet mennyiségének csökkenése, a csonttartószerkezet szilárdságának romlása, a bőr rugalmatlanná válása, vagy a már fennálló cukorbetegség súlyosbodása. Megjegyzendő, hogy a libidó csökkenése nem minden esetben függ össze a szexuális teljesítőképesség romlásával .

Milyen tünetek lehetnek még, ha csökken a tesztoszteron szint?

Nagyobb arányban fordulhatnak elő szívgyógyászati, kardiovaszkuláris megbetegedések, fokozódik a cukorbetegség kialakulásának valószínűsége. Kimutatták a vizsgálatok, hogy bármiféle érrendszeri problémák könnyebben következnek be a tesztoszteron csökkenése mellett. Itt jegyzem meg, hogy a legfontosabb egymondatos orvosi tanács, amit bárkinek /nőnek-férfinek/ adhatok: vigyázzon érrendszere épségére.

Mit lehet tudni az Aging male kezeléséről?

Maga az „idősödő férfi” többszakmás tünetegyüttes, nem egyszerű dolog kijelenteni, hogy valakinek tipikusan férfi hormon hiányon alapuló elváltozásai vannak, a célzott laboratóriumi vizsgálat elengedhetetlen. Az urológus elsősorban a körültekintő tesztoszteronpótlás révén segíthet a rászoruló pácienseknek. Ám még nem is olyan régen az a dogma tartotta magát, hogy a kívülről bevitt tesztoszteronpótlás hajlamosít a prosztatarákra. Azonban mára kiderült, hogy nem ez így van. Az igaz, hogy a prosztatarákban szenvedő beteg nem kaphat ilyen kezelést /a prosztatarák terápiájának egy része éppen azt célozza, hogy a szervezetből teljesen eltüntessük a férfi hormont/. Éppen ezért minden idősödő férfinél, akinél szóba kerül a hormonpótlás, előzetesen el kell végezni a prosztatarák szűrését. Ez az egyszerű, vérvétel útján elvégezhető vizsgálat /PSA szűrés/, egyébként minden 55 év feletti férfinél ajánlatos lenne évente /különösen, ha a vérszerinti rokonok körében előfordult már  prosztatarákos megbetegedés/ megcsináltatni. Ha nincs gyanú a prosztata rosszindulatú megbetegedésére, és  fennáll az alacsony férfihormon szint által generált tünetegyüttes, akkor kellő szakorvosi kontroll mellett elindítható az életminőség javulásával kecsegtető tesztoszteronpótló terápia.

A szexuális teljesítőképesség romlása összefüggésbe hozható a tesztoszteron szint csökkenésével?

Nem igazán tesztoszteron kérdés a potencia – az inkább az érrendszer elváltozásaival függ össze. Már negyven, negyvenöt éves életkor fölött változó mértékű merevedési problémák jelentkezhetnek. Ezek – és a későbbi életkorokban jelentkező szexuális zavarok is - gyakorta előjelei általános, a szervezet egészére kiterjedő érrendszeri elváltozásoknak. Kardiológusok véleménye szerint általában 2-3 évvel megelőzi a hímvessző elégtelen merevedése a szív-, érrendszeri problémákat. Nyugodtan mondhatjuk, akinek 50 éves kor körül vagy afelett tartós /hónapok óta fennálló/ erectiós zavara van, annál a páciensnél szív- érrendszeri kivizsgálás lenne indokolt /bár ezek a férfiak többnyire már folyamatos gyógyszeres kezelés alatt állnak magas vérnyomás betegség miatt/. A „klasszikus” potenciazavar vezető tünete, hogy a viszonylag kielégítő kezdeti hímvessző merevedés az aktus közben fokozatosan megszűnik, mielőtt még akár a nő, akár a férfi a nemi öröm csúcsára jutna. Ez testileg, lelkileg nyomasztó tapasztalat. Az érintett férfiak különböző magyarázatokkal próbálják okát adni a problémának: rossz napom volt, fáradt vagyok, kiborít a munkahelyi stressz, anyagi gondjaim vannak, stb.

Előfordul, hogy valóban átmeneti csak a zavar, de a két-három hónapos elégtelen működés már segítséget kíván. Nem szabad megvárni, míg az illető lelkileg padlóra kerül, a párkapcsolati harmónia károsodik. Többször a nő is aggódni kezd, magában keresi a hibát, esetleg külső kapcsolattal gyanúsítja a férjét. A férfiak pedig a kudarc kerülése végett kezdik kerülni az intim helyzeteket. Ha a zavar tartós, folyamatosan fennáll, javasolt urológus szakorvoshoz fordulni – van megoldás.

Felkeresik a férfiak ilyen problémával?

A férfiak eleve – bármiért is - nehezen mennek el az orvoshoz. Kerülik a szűrővizsgálatokat, bagatellizálják a kezdeti tüneteket. Nem lehet véletlen, hogy átlagéletkoruk 6-8 évvel rövidebb a nőkénél. Ezen valószínűleg csak úgy lehetne változtatni, ha a nők a „gondjaikra bízott” férfiakat /apjukat, férjüket, fivérüket, fiú gyermeküket/ rá tudnák venni fokozottabb egészségtudatosságra. Az is köztudomású, hogy a férfiak büszkesége nehezen engedi meg, hogy a teljesítményükre, vagy annak hiányára panaszkodjanak. Ez is oka lehet, hogy esetenként a fekete piacról szereznek be bizonytalan eredetű, többnyire gyenge hatású, nemritkán mellékhatásokat okozó ”fickósító” tablettákat. Ez drága, általában eredménytelen, sokszor veszélyes „megoldás”. A kérdésre visszatérve elmondható, hogy az utóbbi hónapokban érzékelhetően többen jelentkeznek szakrendelésen /nem ritkán a bizalmibb helyzetet kínáló magánrendelésen/ szexuális diszfunkció miatt. A pozitív változásban szerepet játszhat a média, az egészségkultúra fejlődése, a szakma üzenetei, a szakszerű segítség elérhetősége /régi ötletem az egészségkultúrával kapcsolatos tanácsadás kínálata a wellness világában/ és – ismétlem – a nők.

Dr. Jármi Hilda