Herefájdalom – ezek lehetnek az okai

Lehet akár éles, tompa, szorító és lüktető. Lehet enyhe és erős is. Jelentkezhet hirtelen, de akár lassan, folyamatosan is. A herék fájdalma nagyon sokféle lehet, sokféle okból jelentkezhet és többféle kellemetlen betegség állhat a hátterében. Lássuk most ezeket.

A férfiaknak többféle urológiai eredetű problémával is szembe kell nézniük életük folyamán. A herékben jelentkező igen erős, hirtelen fájdalom, vagy a lassan kialakuló, krónikus fájdalom is problémát jelezhet, ezért feltétlenül orvoshoz kell fordulni. Ez azért elengedhetetlenül fontos, mert minden, a herében jelentkező fájdalom súlyos problémák előjele, tünete lehet, amelyek, ha kezeletlenül maradnak, súlyosbodnak. Eredményképp pedig potenciagondok, meddőség kialakulása is előfordulhat, de még operáció is lehet a vége.

A herefájdalom típusai

A herékben jelentkező fájdalom sokféle lehet. Jellege szerint éles, tompa, szorító vagy lüktető, intenzitása szerint enyhe, közepes vagy erős, időtartama szerint pedig lehet hirtelen jelentkező, szinte görcsszerű, de jelentkezhet lassan is, ilyenkor folyamatosan alakul ki a krónikus herefájdalom. A herefájdalmat sokszor hányinger, hasi fájdalom, hányás kíséri, jelentkezhet gyakori vizelési inger és kellemetlen, csípő érzés is.

A herefájdalomnak sokféle oka lehet

1. Herecsavarodás, vagyis heretorzió

Igen súlyos probléma, ha a here hirtelen megcsavarodik, így az oda futó artéria is érintett lehet, elzáródhat és oxigén- valamint tápanyaghiány alakulhat ki. Ennek ereményeként a here el is halhat, ha pedig ez megtörténik, akkor a tünetek is csökkennek, a here pedig elsorvad. A herecsavarodást erős, hirtelen jelentkező fájdalom kíséri, a here megduzzad és nyomásra érzékennyé válik. A helyzete is megváltozhat, rendellenessé válhat. Ha az orvos valóban herecsavarodást állapít meg, azt csak műtéti úton tudja kezelni. Az időfaktor nagyon lényeges, hiszen az időben elvégzett műtéttel a here jó eséllyel menthető.

2. Herevisszér

Érdekes, hogy csak ritkán jár fájdalommal és igen lassan alakul ki. Mégis, ha jelen van, nagyon fontos kezelni, hiszen ha nem történik meg a műtét, akár a termékenység is csökkenhet. Fő tünete, hogy általában a bal oldali herében, az ondózsinórban, előrehaladott állapotban kis csomósodások, kötegek érzékelhetők.

3. Mellékhere-gyulladás

Fiatal férfiaknál kevésbé fordul elő ez a betegség, inkább az idősebb korosztályt érinti. A mellékhere gyulladása sokszor már valaminek a szövődménye. Húgyúti gyulladás, urológiai műtét vagy akár katéterezés kapcsán is felléphet. A mellékhere kapcsolódik a heréhez, feladata a spermiumok tárolása és felelős az érésükért is. Mivel szorosan összefüggnek, a jelentkező fájdalmat igen nehéz elkülöníteni. A mellékhere-gyulladás közepes vagy erős fájdalommal jelentkezik, a here megduzzad, bőrpír és láz is kíséri.

Az orvos – a megfelelő diagnózis felállítása után – gyógyszeres terápiát írhat elő, fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő szereket adhat, de az antibiotikumos kezelés is indokolt lehet, ahogy a here borogatása is. Tályog kialakulása esetén nem lehet elkerülni a műtétet.

4. A here daganatos elváltozásai

Maga, a heredaganat nem jár fájdalommal, ám mivel a here megduzzad, nyomás alá kerül, így jelentkezhet fájdalom. A kezelés itt is műtéti beavatkozás, mellette pedig elkerülhetetlen az onkológiai tovább kezelés.

5. Vízsérv, vagyis hidrokele

Könnyen összekeverhető a heresérvvel, pedig nem hasonlítanak. Vízsérv esetén a here fájdalma és duzzanata annak eredménye, hogy burkai között savós folyadék gyűlik össze. A vízsérvet csak műtéttel lehet kezelni.

6. Különböző heresérülések

Különböző tompa sérülések, ütések, rúgások hatására kialakulhatnak hereduzzanatok, ennek kapcsán pedig fájdalom is. Ha a fájdalom elhúzódó, és/vagy a here duzzanata nagy, azonnal szakorvoshoz kell fordulni.

Tarjáni Rita