Fitymaszűkület – A szexuális életre is kihathat

A fitymaszűkület, vagy más néven phimosis nagyon gyakori már újszülött csecsemőknél is, szinte minden kisfiú bizonyos mértékű fitymaszűkülettel születik. A probléma ugyanakkor felnőtteknél is komoly gondokat okozhat, főleg, ha nem kezelik megfelelően. Fájdalommal, nehezített vizeléssel és akár szexuális problémák megjelenésével is járhat.

A fityma a pénisz végén található, mozgékony, csuklyaszerű bőrrész. Egészséges állapotban könnyedén hátrahúzható a makkról. Fitymaszűkület esetén ennek a bőrrésznek a nyílása szűk, így csak nehezen, vagy egyáltalán nem húzható hátra. Emiatt a vizeletürítés nehezítetté válhat, így a húgyhólyagban vizelet maradhat vissza, ami viszont gyulladást okozhat. A hátra nem húzható bőr alatt is vizelet maradhat, amiben a kórokozók könnyen elszaporodhatnak, ezzel gyulladást okozva.

A fitymaszűkület típusai:

Kialakulás szerint lehet a phimosis veleszületett, vagyis elsődleges, és szerzett, vagyis másodlagos. Megjelenése szerint lehet abszolút fitymaszűkület, amikor a rendellenesség a pénisz nyugalmi állapotában is feltűnik, illetve lehet relatív phimosis, ami csak a hímvessző merevedésekor figyelhető meg.

Szót kell ejteni az ún. paraphimosisról. Ez az állapot akkor jön létre, ha a szűkült fityma hátrahúzás során a makk mögé szorul. Így a makk egyre jobban megduzzad, a fitymát pedig szinte lehetetlen visszahúzni eredeti állapotába. A paraphimosis erős fájdalommal jár. Fontos, hogy mielőbb orvoshoz forduljon a beteg.

Mik lehetnek a fitymaszűkület okai? – A kérdésre Dr. Szalontai Tibor urológus szakértőnk válaszol.

A veleszületett fitymaszűkület nagyon gyakori. A fiúcsecsemők nagy része ezzel születik, és ez teljesen normálisnak tekinthető. Baj akkor, van, ha ezt nem kezelik, nem oldják meg maximum kétéves korig. Mindig el szoktam mondani, hogy a fiús szülők feladata fürdetés közben nagyon óvatosan vissza-visszahúzni a fitymát. Erőltetni semmiképp sem szabad, itt milliméterekről van csak szó. Általában ezzel fokozatosan meg is oldódik a dolog. Ha mégsem, akkor el kell menni orvoshoz.

A másodlagos, vagyis szerzett phimosis esetén az ok lehet a cukorbetegség, de kialakult gyulladás is állhat a háttérben, vagy nemi betegség is. Ha nem kezelik megfelelően, a fityma bőre berepedezhet, hegesedhet és abszolút fitymaszűkület is kialakulhat.

A fitymaszűkület következménye az, hogy a bőr alatti makk területét nem lehet tisztán tartani, ezáltal felgyűlik és pang ott a váladék (ún. smegma). Ez a pangó váladék gyulladásokat okoz, mivel igen jó táptalajt ad a kórokozók számára. Ez hatványozódik akkor, ha cukorbeteg az illető, mivel akkor magasabb a vizelet cukortartalma, ami még inkább kedvez a gyulladást okozó baktériumoknak.

A fitymaszűkület tünetei, veszélyei:

• Vékony sugárban ürülő vizelet
  • Pangás alakulhat ki a húgyutakban
  • A fitymánál nagyon kicsi nyílás látható
  • Vizeléskor a fitymazsák felpuffadhat
  • A fityma megkeményedhet
  • Berepedezhet
  • Vérzés, váladékozás jelentkezhet
  • A fityma alatt gyulladás alakulhat ki
  • Péniszrák alakulhat ki, amelyet nehezen azonosíthatnak
  • Nehezítetté válhat a közösülés

A fitymaszűkület kezelési lehetőségeivel kapcsolatban szakértőnk segít eligazodni.

Csecsemőkorban a gyerekorvos diagnózisa után, a szülőre hárul a feladat, hogy a baba fitymáját minden fürdetésnél enyhén, nem erőltetve hátrahúzza. Nagyon kismértékben kell ezt megejteni, nehogy sérülést okozzon. Türelemmel, kitartással az esetek legnagyobb részében spontán rendeződik a dolog. Ahol nem, ott természetesen orvosi kezelésre, megoldásra van szükség. Ha cukorbeteg páciensnél áll fenn fitymaszűkület, az a diabétesz karbantartásával, jó kezelésével rend szerint megoldódik. Azonban a legtöbb felnőttkori, időskori fitymaszűkület megoldása az operáció.