Fájdalom nélkül is lehet heredaganatod! – Az önvizsgálat életet menthet

A heredaganat esetén nem mindig veszi észre a páciens, hogy milyen problémával néz szembe. Sokszor az ismeretek, a hiteles információk hiánya miatt tabuként kezelik a hereproblémákat, pedig időben felismerve a legsúlyosabb, a daganat is jó esélyekkel gyógyítható. A herevizsgálatról és a here daganatos betegségéről Dr. Monyók Ádám urológus szakorvossal beszélgettünk.

A heredaganat kezelés nélkül akár halálos is lehet. Milyen tünetei vannak, hogyan ismerhető fel?

Heredaganatok leggyakrabban észlelhető tünete a tapintható, fájdalmatlan csomó megjelenése a herében, a daganat növekedésének következtében olykor húzó érzés lehet. Egyes esetekben heregyulladással jelentkezhet, ilyenkor a here fájdalma hívja fel a figyelmet a problémára. Érdemes figyelni arra, hogy észlelünk-e szokatlan különbséget a két here mérete, illetve tapintása között. Agresszívan terjedő, ritka daganatok esetében előfordulhat, hogy a páciens az áttétek következtében kialakult tüneteket észleli. Ilyen lehet például a vérszegénység, a köhögés vagy a hátfájdalom.

Mely korosztály érintett leginkább?

Két nagy fő szövettani csoportot különíthetünk el a here rosszindulatú daganatai között: a csírasejtes (95-98%-ban és a nem csírasejtes tumorokat. A csírasejtes daganatok közül a seminomák és a non-seminomák különböztethetők meg.  Seminomák a 40-es éveikben járó férfiak között a leggyakoribbak, a non-seminomák a 30-as éveikben járók között.

A herék önvizsgálata nagyon fontos. Hogyan kell elvégezni otthon?

A herék önvizsgálata minden férfi számára fontos, különös tekintettel azokra, akiknél gyermekkorban hereleszállási zavar fordult elő, az ő körükben 10-40-szer nagyobb a daganat kialakulásának esélye. Korai felismeréssel, megfelelő kezelés esetén az egyik legjobban kezelhető daganattípus a hererák. A herezacskót tenyerünkre helyezve, emelgetve, előbb az egész szervet, majd külön-külön  az egyik, majd a másik herét kell mérlegelni. Fontos megjegyezni, hogy nem kell egyezniük a herék súlyának, az egyenkénti súlyváltozásukra vagyunk kíváncsiak. Mutató- és hüvelykujjunkkal alaposan, szisztémásan áttapintjuk a herék mindkét oldalát alulról felfelé haladva. A herék mérete, állaga, érzékenysége egyénenként nagy változatosságot mutat, de egy férfi két heréjének a mérete is jelentősen különbözhet. Ez önmagában nem kóros. Fontos megjegyezni, a herék hátsó felszínén helyezkedik el a mellékhere, melynek feji része vaskosabb lehet, ennek tapintása szintén nem kóros.

Mi történik az urológusnál, ha egy páciens hereproblémákkal, esetleg heredaganat gyanújával érkezik?

Fontos elmondani a tünetek megjelenésének a kezdetét, érte-e korábban trauma vagy ütés az adott herét. Tapasztalt-e az utóbbi időben alhasi- vagy hát fájdalmat esetleg köhögést. Ezt követően fizikális vizsgálat, majd a herék ultrahangos vizsgálata következik. Mindenképp szükség van a tumormarkerek (AFP, LDH, béta-HCG) szintjének kimutatására, mely vérvétel során történik, és fontos kórjelző értéke lehet. Amennyiben a daganat alapos gyanúja fennáll, hasi ultrahang elvégzése is ajánlott, azonban az áttétek kizárása céljából mellkasi és hasi CT elvégzése kötelező, ez általában a mihamarabb elvégzett hereeltávolítást követően szokott megtörténni.

Hogyan kezelhető a heredaganat, milyen esélyei vannak a gyógyulásnak?

Korai felismeréssel a heredaganat jól kezelhető. Az érintett here mielőbbi sebészi eltávolítása (semicastratio) elvégzése kulcsfontosságú, ezzel a beavatkozással az időben felfedezett daganatok csaknem 99%-a gyógyítható, azonban a továbbiakban fontos a rendszeres nyomon követésük. A választott kezelési mód nagyban függ a daganat stádiumától (csak a herére lokalizálódik a tumor, vagy van áttét is), illetve a szövettani típusától. A seminoma típusú daganatok sugárkezelésre jól reagálnak, a non-seminomák esetében azonban a kemoterápiás kezelés, és szükség esetén a potenciálisan érintett nyirokcsomók műtéti eltávolítása jelenthet gyógyulást.