A hereszűrés fontossága nem elhanyagolható!

A férfiak talán legsérülékenyebb testrészei a herezacskó és a herék. Mivel a testen kívül találhatók, nehezen védhetők. A heresérülésekről, különböző hereproblémákról Dr. Nádas György urológus szakorvost kérdeztük.

dr-pusztai-csaba
    Dr. Nádas György

A herék a testen kívül találhatók, ezért sérülékenyek. Mit kell tennie a férfinak, hogy megóvja heréi egészségét?

Nehezen megoldható a herék védelme fizikai behatásoktól. Mindenképp célszerű a közvetlen trauma: ütés, rúgás esélyének csökkentése. Ehhez pl. a küzdősportokban herevédő szuszpenzort szokás használni. Egyéb sportokban nincs biztos módszer, edzés során érdemes olyan testhelyzeteket gyakorolni, amelyek csökkentik az ütközéssel járó trauma lehetőségét.

A mindennapokban nem indokolt külön védőeszköz használata, hagyományos életvitel mellett a heresérülés veszélye alacsony. Egyszeri, véletlenül bekövetkező ütés általában – a fájdalmon kívül – nem eredményez tartós károsodást. Természetesen nagyobb tompa traumát követően, ha tartós fájdalom, duzzanat vagy bevérzés jelentkezik, urológiai vizsgálatnak helye van. Ilyenkor fizikális vizsgálat mellett a herezacskó ultrahangos vizsgálata is szükséges, esetleges heretok-sérülés vagy nagyfokú bevérzés kiszűrésére.

Az esetek többségében ágynyugalom, a herezacskó felpolcolása illetve külső hűtése elegendő, de szervi károsodás esetén műtéti feltárás válhat szükségessé. Nyílt herezacskó-sérülés mindenképp szakorvosi vizsgálatot igényel, hiszen valószínűleg műtéti beavatkozásra kell, hogy sor kerüljön.

Nemi betegségek a here illetve a spermiumok működését általában nem befolyásolják.

Ugyanakkor régi megfigyelés, hogy pl. a mumpsz késői szövődményeként előfordul heregyulladás, ami nemzőképtelenséghez vezethet. Ez, amióta a gyermekkori védőoltás kötelező, ma már nem reális veszély.

Melyek a leggyakoribb hereproblémák? Miért fontos a hereszűrés?

Speciális állapotot jelent az ún. kocsánycsavarodás. Ez jellemzően hirtelen fellépő erős nyilalló-görcsölő heretáji fájdalom formájában jelentkezik, mely akár a hasba is sugározhat, a here felhúzódik a zacskó felső zugába. Nem ritkán fizikai erőkifejtés, testhelyzet változtatás után lép fel, de ágynyugalomban is előfordul. Oka a herevezeték megcsavarodása, ami által a benne futó, a here vérellátását kizárólagosan szolgáló verőér elzáródik. Ha ez hosszabb ideig fennáll, akár a here elhalásához is vezethet. Éppen ezért sürgős urológiai vizsgálat szükséges. 4 órán belül elvégzett helyreállító műtéttel a keringés rendezhető, a here megmenthető. A műtét során az ismétlődést megelőző rögzítő öltést is be kell helyezni.

Külön meg kell említeni a hereszűrés fontosságát. Jellemzően fiatal felnőttkorban, de ritkán idősebb korban is előfordul heredaganat, mely kezelés nélkül halálos kimenetelű lehet. Pár évtizeddel ezelőtt ez 90% fölötti mortalitáshoz vezetett. Az időben felismert tumor ma gyakorlatilag gyógyítható. A betegség alattomosan, sokáig tünet nélkül fejlődhet, vagy akár teljesen némán. Szűréssel a herében csomó tapintható, mely fájdalmatlan lehet. Ez felveti rák gyanúját. Urológiai szakvizsgálat során fizikális, laboratóriumi (ún. heretumor-markerek) valamint ultrahang vizsgálatra kerül sor. Ha ezek megerősítik a gyanút, a here mielőbbi eltávolítása indokolt. Az elvégzett szövettani vizsgálat alapján, a hererák fajtája szerint illetve esetleges áttétektől függően jöhet szóba további gyógyszeres vagy sugárkezelés. Erről onkológus, urológus, onkoradiológus szakemberekből álló ún. onkoteam dönt és végzi el.

A here önvizsgálata nagyon fontos. Milyen eltérések észlelése esetén kell orvoshoz fordulni?

Az előbbiekben említettek miatt fontos a rendszeres önvizsgálat – hasonlóan a nők saját emlővizsgálatához -, hogy egy fájdalmatlan csomó tapintása esetén szakemberhez forduljunk!

Fertilitás-csökkenés (nemzőképtelenség) gyanúja esetén, melynek a fentiektől eltérő oka lehet, célszerű andrológiai szakvizsgálatot kezdeményezni, mely a spermiumok vizsgálatát, nemi hormonok szintjét hivatott meghatározni.