A here problémái meddőséget is okozhatnak

A here olyan szilva alakú, páros szerv, amely sokféle feladatot tölt be a férfiak szervezetében. Egyrészt férfihormont, vagyis tesztoszteront termel, másrészt spermiumokat állít elő Dr. Oroszi Márton urológus szakorvos-jelölttel arról beszélgettünk, milyen gyakori betegségei lehetnek a herének, és ezek ellen mit tehetünk.

Melyek a herék leggyakoribb betegségei?

Az egyik leggyakoribb a herék gyulladása, bár még mindig ritkább, mint a mellékhere-gyulladás. A mellékhere és a here gyulladását felszálló húgyúti infekció okozza. Ebben az esetben azzal kell számolni, hogy a gyulladást kiváltó kórokozók a mellékherébe jutva nagyon nagy fájdalmat okoznak. A gyulladás magas lázzal járó betegség. Célzott antibiotikumos kezeléssel lehet segíteni ezen, de a jegelés, borogatás is hasznos, valamint fontos a fájdalomcsillapítók adása is.

A tisztán heregyulladás ritkábban fordul elő, ahogy említettem is, főként egy vírus okozza, ami a fültőmirigy-gyulladás kiváltója is egyben. Nagyon fontos kivizsgálni, mert ha kezeletlen marad, terméketlenséghez vezethet.

Nagyon gyakori még a herecsavarodás, vagyis torzió. A herék az ondózsinóron függnek a herezacskóban. Amely esetben torzió áll fenn, ez az ondózsinór megcsavarodik. Ennek következményeképp a herevezetékben lévő verőér teljesen vagy csak részlegesen elzáródik. Kialakulása teljesen hétköznapi helyzetekben is megtörténhet, kezelni pedig azért nagyon fontos, mert oxigén híján a here elhalhat. A here megduzzad, tapintásra kemény, és a csavarodást nagyon erős, hirtelen fájdalom kíséri. A probléma az idővel van, ugyanis mindössze hat óra az az időintervallum, ami a szakorvos rendelkezésére áll, hogy felállítsa a diagnózist, valamint megoperálja az elzáródott ondózsinórt.

Sajnos szintén sok férfit érint a herék daganatos betegsége. Elkeserítő tény, hogy a here esetében gyakrabban beszélhetünk rosszindulatú elváltozásról, mint jóindulatúról. Általában nem okoz fájdalmat, emiatt pedig sokszor nem ismerik fel időben. Ugyanakkor más tünetek is jelezhetik a daganat jelenlétét a herében: húzó érzés, fogyás, köhögés, megnagyobbodás például. A diagnózis után általában műtéti megoldás a kezelés első lépése, majd kemoterápiát alkalmaznak.

Sokszor fordulnak a férfiak olyan esetekkel szakorvoshoz, amikor valamilyen ütés, rúgás, egyszóval trauma éri a herét. Ez általában valamilyen baleset folytán következik be, és legtöbbször műtéti helyreállítást igényel. Leginkább erős fájdalom kíséri, a herezacskó elszíneződik.

A rejtettheréjűséget emelném még ki a gyakoriság miatt. A magzati korban a fiúk heréi a hasüregben fejlődnek, és csak a születés előtt, azaz a terhesség 8-9. hónapjában szállnak le a herezacskóba. Ez sokszor nem történik meg, így kialakul a rejtettheréjűség. Elég gyakran előfordul, hogy csak az egyik here száll le később. Amennyiben a hasüregben maradtak a herék, akkor nem várható javulás, változás. Ám előfordul, hogy a lágyékcsatornában rekedtek a herék, ez pedig a korai kisgyermekkorban (1-2 éves korban) orvosolható, vagy a herék maguktól leszállnak.

Hogyan lehet megelőzni ezeket, ha meg lehet egyáltalán?

Vannak ezek közt olyan problémák, amelyek egészséges életmóddal, vagyis rendszeres fizikai aktivitással és egészséges étrenddel, valamint rendszeres önvizsgálattal megelőzhetők, vagy legalábbis jóval korábban felfedezhetők. A heretumor kialakulása nem előzhető meg, de ebben az esetben mindennél fontosabb a korai felismerés, és a mihamarabbi terápia megkezdése.

A herék daganatos betegsége a fiatal felnőtteket érinti leginkább. Igaz, hogy egyre több eset van? Milyen tünetekkel kell arra gondolni, hogy valami nincs rendjén?

Igen, sajnos a felfedezett esetek száma növekszik, ami annak tudható be, hogy a férfiak nem igazán törődnek magukkal, az önvizsgálat nagyon kis százalékban jellemző. Pedig ezzel az egyszerű metódussal sok mindent észre lehetne venni időben.

Amikor here-önvizsgálatnál kemény, kerekded elváltozást érzékelünk, tompa, heretáji fájdalom érezhető, mindenképp arra kell gondolni, hogy valami nincs teljesen rendben. Ha ilyen tüneteket tapasztalunk, érdemes habozás nélkül orvoshoz fordulni.

A meddőség problémája egyre több férfit érint. Milyen hereproblémák vezethetnek terméketlenséghez?

Igen, sajnos az összes meddőség kb. 33%-áért felelős a férfi a párkapcsolatban, másik 33%-áért a nő, a maradék egyharmadért pedig közösen. A férfimeddőség kialakulása sok mindentől függhet. Legtöbbször veleszületett, vagy szerzett húgy- és ivarszervi eltérések, rosszindulatú daganatok, húgy- és ivarszervi fertőzések, a herezacskó megemelkedett hőmérséklete okozhatja, de ugyanígy húzódhatnak a háttérben endokrinológiai, genetikai és immunológiai eltérések is.

Általánosságban mit javasolna, hogyan óvják ezt a szervet a férfiak, hogyan járulhatnak hozzá az egészségéhez, és ezáltal a hosszabb élethez?

Elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű mozgás, de ez az egészségünk egyik alappillére mindenképp. Fontos az aktív szexuáls élet, a minden tekintetben kielégítő, változatos étkezés, a tápanyagok megfelelő bevitele, illetve az, hogy megálljt tudjunk parancsolni az alkoholnak, a dohányzásnak és a drogoknak is.