A gyakori szexpartner-váltás növelheti a rák kockázatát

Hány partnered volt eddigi életed során? Ugye te is sokszor hallottad már a kérdést? A férfiak körében sokszor mércének számít, hogy ki hány hölgyet vitt már ágyba. Egy kutatás szerint azonban a gyakori partnerváltásnak komoly egészségügyi következményei lehetnek – és nem csak a férfiakra nézve.

Az említett kutatásban leírták, hogy abban az esetben, ha tíznél több szexuális partnerrel van dolga valakinek élete során, nagyobb az esély arra, hogy bizonyos daganattípusok kialakulnak nála. Férfiak esetében az esély közel 70%-kal nagyobb, nőknél viszont ez a szám igen magas, 90% fölötti.

Mi ennek az oka?

A Camridge Egyetem kutatói szerint bizonyos daganatos betegségek kialakulásához nagyban hozzájárulhatnak a szexuális úton terjedő betegségek. Ebből az következik, hogy ha több szexuális partnerrel van dolgunk, nagyobb az esély arra, hogy ilyen eredetű betegség alakul ki, vagyis egyes ráktípusokra is nagyobb a kockázat.

Túlsúly, dohányzás és HPV – mindháromnak fontos szerepe van a rák kialakulásában

A kutatók nem vizsgálták szorosan a szexuális partnerek száma, a nemi betegségek, a daganatos betegségek és a dohányzás, valamint a testsúlytöbblet közvetlen kapcsolatát. Mivel azonban tény, hogy a legtöbb rákbetegség kialakulásában kulcsszerepet játszik a túlsúly és a dohányzás, fontos, hogy e két rizikófaktorra nagyobb hangsúlyt fektessünk. Ez a két dolog ugyanis olyan, amiért mi magunk felelünk, mi magunk tehetünk ellenük, csökkentve ezzel a daganatos betegségek kockázatát.

A nők esetében közel 20%-kal magasabb a kockázata a rák kialakulásának akkor, ha tíznél is több szexuális partnerrel volt kapcsolatuk eddigi életük során. Ennek oka szintén egy szexuális úton terjedő vírusra, a humán papillomavírusra vezethető vissza. A HPV felelős a méhnyakrák-esetek nagy részéért (ahogy a férfiaknál a péniszrák kialakulásában is szerepe van). A HPV nemcsak a daganatos betegség kialakulásáért felelős, hanem okozhat nemi szervi szemölcsöket is. Mivel nincsenek feltűnő tünetei, igen alattomos vírusról van szó. Sokszor a fertőzött személy nem is tud arról, hogy HPV fertőzése van, így egyszerűen adja tovább a szexuális partnerének.

A fertőzés kezelés nélkül komoly, súlyos betegségekhez vezethet. Az előbb említett méhnyakrákon túl végbélrákot is okozhat.

Ennek tudatában a védekezés még nagyobb hangsúlyt kap a szexuális kapcsolatban. A fogamzásgátló tablettán túl - abban az esetben, ha gyakran váltunk partnert – fontos, hogy kiegészítő védekezésként használjunk gumi óvszert is. Ez nemcsak a nem kívánt terhesség ellen nyújthat védelmet, hanem a szexuális úton terjedő betegségek megelőzésében is nagy szerepe van. A fogamzásgátló módszerek közül ez az egyetlen, amely a betegségek kivédésében segíthet.

Ligeti Anna