Vesemedence-gyulladás: Ismerd fel időben a bajt!

Vesemedence-gyulladás: Ismerd fel időben a bajt!A tünetek nagyon hasonlóak a felfázáshoz, ám a vesemedence-gyulladás jóval súlyosabb, főként ha babát vársz. Dr. Bánfi Gergely urológus szakorvosa elmondja, hogy mit is kell tudni a várandósság alatti vesemedence - gyulladásról.

A vesemedence - gyulladás önmagában, állapotosság nélkül is veszélyes kórkép – mondta az urológus szakorvos. – Eseteink döntő többségében bakteriális fertőzésről van szó. A vese központi vizeletgyűjtő részébe, az ún. vesemedencébe baktérium jut, ami a vesekéregbe jutva károsíthatja a vese szöveteit. Nem megfelelő kezeléssel akár tályog is kialakulhat, amely műtétet is indokolttá tehet. Szerencsére a kórkép életminőséget zavaró súlyos tünetei miatt a páciensek aránylag hamar orvoshoz fordulnak.

Vesemedence-gyulladás: Ismerd fel időben a bajt!Milyen tünetei vannak a vesemedence - gyulladásnak?
Magas lázzal és deréktáji fájdalommal jár a betegség. Többnyire hölgyek esetében találkozunk vele. Kialakulhat többek között húgyhólyag-gyulladás után, amelyet nem megfelelően kezeltek. A „felfázás” jelei: gyakori- és fájdalmas- vagy csípő vizelés, olykor véres vizelet. Ez utóbbi tünettől sem kell kétségbe esni, noha a véres vizelet okaként daganatos betegség mindenképpen kizárandó. A vesemedence-gyulladás kialakulására hajlamosíthatnak bizonyos tényezők is, mint például a cukorbetegség, a vesekő és ilyen hajlamosító tényező a várandósság is. A cukorbetegség bármennyire is jól van kezelve, beállítva, mégis olykor cukor kerül a vizeletbe. A baktériumok, akárcsak mi is, szeretik az édeset, így ilyen esetben hamarabb kialakul a fertőzés. A vesekövesség pedig nemcsak a baktériumok megtapadásának és elszaporodásának teremt felületet, hanem a vesekő kimozdulva elzárhatja a vesevezetéket, emiatt pangó vizelet alakul ki és ebben könnyebben szaporodnak a baktériumok.

Milyen módon hajlamosít a várandósság?
Vesemedence-gyulladás: Ismerd fel időben a bajt!Egyrészt a hormonális hatások és a kismedence vérkeringésbeli változásai, másrészt a növekvő magzat okozta vizelet kiürülési akadályozottság miatt. Ráadásul a magzat úgymond „idegen” a várandós nő szervezetében. A hormonális hatások védenek a magzat kilökődése ellen, de az esetleges gyulladás leküzdésével is harcolnia kell a szervezetnek és ez a két folyamat zavarhatja egymást. Továbbá előfordulhat az is, hogy a magzat növekedésével egyre jobban a nyomja vesevezetéket. Ennek következtében a veséből a vizelet nem tud teljesen kiürülni és a pangó vizelet könnyebben befertőződik.

Milyen kezelési módot javasolnak a terhes nőknek ebben az esetben?
A vesemedence - gyulladás tünetei ugyanolyanok, mint állapotosság nélkül, azaz magas lázzal és deréktáji fájdalommal jár a betegség. Az ultrahangon látott pangó, ki nem ürülő vesemedence mellett észlelt magas láz miatt azonban ilyenkor azonnali beavatkozás szükséges: a vesemedencéből a vizelet kiürülését biztosítani kell, akár a testen belüli, akár a testen kívülre vezetett katéterrel. Mindenesetre, ha egy várandós anyuka a fenti tüneteket érzékeli, azonnal forduljon az orvosához vagy menjen be az ügyeletre, hiszen akár kórházi kezelésre is szüksége lehet!

Milyen vizsgálati módszereket szoktak alkalmazni az okok beazonosítására?
Általában vizelettenyésztéssel meghatározható a kórokozó baktérium, de szükség van vérvételre és ultrahang-vizsgálatra is, hiszen ha tudjuk, hogy állapotos a páciens, akkor nem küldhetjük röntgensugarat alkalmazó vizsgálatra. Vizsgálataink célja ilyenkor nemcsak az adott gyulladás, hanem az esetleges komplikáló tényezők azonosítása is, hiszen azok a gyulladást súlyosabbá téve, kezelésünket megnehezíthetik.

FONTOS! A gyógyítás gerincét az antibiotikumos kezelést adja.
Persze arra figyelni kell, hogy az állapotosság idején kevesebb antibiotikum közül választhatunk az esetleges magzati károsító hatások elkerülése miatt, így nagy szakértelemmel kell kiválasztani a megfelelő gyógyszert. A láz idején mindenképpen javallt a kórházi kezelés, valamint általában még előírnunk huszonnégy órás „láztalansági” megfigyelést is. Ezt követően hazamehet a várandós nő. Azt azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy az antibiotikummal csak az aktuális gyulladást mulasztjuk el, de az újbóli kialakulás elkerülése érdekében mindenképpen érdemes az okokat is beazonosítani és kezelni. Ha például magasabb vércukor-szint volt a kiváltó ok, akkor szénhidrát-háztartást kell megfelelően beállítani, ha a magzat nyomja a vesevezetéket, akkor általában egy ún. dupla-J katétert helyezünk be, amely a vesevezetéket belülről „sínezve” biztosítja a vizelet akadálytalan lefolyását a vesemedencéből a húgyhólyagba.

Dr. Jármi Hilda