Megelőzhető férfibetegségek

Sokszor tapasztaljuk, hogy a férfiak az utolsó pillanatig húzzák az egészségügyi vizsgálatokat. Ha influenzásak, inkább otthon nyomják az ágyat, de nem mennek el orvoshoz, ha húgyúti vagy szexuális problémákkal néznek szembe, akkor pedig mélyen hallgatnak, az urológiai vizsgálatoktól tartanak. Pedig a rendszeres szűrésekkel megelőzhetők, vagy időben felfedezhetők lennének olyan betegségek, amelyek később komoly problémákat okozhatnak. Dr. Csicsenkov Péter urológus adjunktussal a férfiakat is érintő felfázásról és a rettegett hererákról beszélgettünk.

Megelőzhető férfibetegségek

Ha felfázásról, húgyúti fertőzésről beszélünk, akkor leginkább egy a nőket érintő problémára gondolunk. Milyen arányban érinti ez a férfiakat?

A klasszikus értelemben vett felfázás, ami alatt valóban leginkább a hölgyek alsó húgyúti infekcióját értjük, a férfiakat valóban jóval ritkábban érinti. Sőt, talán azt is lehet mondani, hogy férfiaknál izoláltan húgyhólyag-gyulladás nem szokott kialakulni, az alsó húgyúti infekció általában prosztata vagy here/mellékhere gyulladással társul.

A tünetek hasonlóak a nőknél tapasztaltakhoz?

A tünetek részben hasonlóak. Gyakori, fájdalmas vizelés, de férfiaknál a felsorolt szervek társuló érintettsége miatt lehetnek más tünetek is, mint pl. húgycső váladékozás, hőemelkedés, láz, illetve a here vagy a mellékhere duzzanata és érzékenysége, végbéltáji, gáttáji fájdalom, vizelési nehezítettség. A vizeletürítés szakaszossá válhat, illetve súlyosabb esetekben el is akadhat.

Megelőzhető férfibetegségek

Milyen módszerek gyakoriak a felfázás, illetve a húgyúti panaszok kezelésére?

A nem komplikált húgyúti fertőzések esetén leggyakrabban rövid ideig tartó, lehetőség szerint célzott antibakteriális kezelés szükséges. Enyhe esetekben a különböző vény nélkül kapható vizeletfertőtlenítő készítmények is hatásosak lehetnek.

Lehetnek-e a betegségnek komolyabb szövődményei? Mire kell ügyelni?

Igen, lehetnek. Leginkább arra kell figyelni, hogy ha a panaszok a javasolt kezelésre nem szűntek meg, vagy fokozódtak, akkor feltétlenül szakemberhez kell fordulni, mert előfordulhat, hogy az antibiotikum nem volt hatásos, vagy fennáll valamilyen komplikáló tényező, ami gátolja a gyógyulást. A húgyúti fertőzések átmehetnek krónikus formába, illetve húgyúti szűkületek is kialakulhatnak, ami a későbbiekben ismételt gyulladáshoz vezethet.

A here daganatos megbetegedése jó eséllyel gyógyítható, ha időben felfedezik. Mi ezzel kapcsolatban a tapasztalata?

Igen, a hererák ma már jól gyógyítható, amennyiben időben került felismerésre. Ezért fontos kiemelni a here önvizsgálatot, mert a hererák kezdeti stádiumban nem okoz panaszt, de önvizsgálat során felfedezhető.

Milyen rizikótényezőkkel kell számolnia egy férfinak a betegség kialakulása szempontjából?

Elsőként említeném a rejtettheréjűséget (kriptorchizmus).A herék a magzati fejlődés során a hasüregben alakulnak ki, és rendszerint még születés előtt leszállnak a herezacskóba. Azoknál a férfiaknál, akiknél a here nem szállt le, nagyobb a hererák kialakulásának kockázata, mint azoknál, ahol a here normálisan leszállt. A kockázat akkor is nagyobb marad, ha a herét sebészileg visszahelyezik a herezacskóba.

Ugyanakkor, a férfiak többségének kórtörténetében, akiknél hererák alakult ki, nem szerepel rejtettheréjűség. Rizikótényező még a herék rendellenes fejlődése is. Az olyan kórképek, amelyek a herék rendellenes fejlődésével járnak, mint például a Klinefelter-szindróma, növelhetik a hererák kialakulásának kockázatát. Közrejátszik természetesen a genetika is, a családi kórtörténet. Ha a családban előfordult hererák, nagyobb a kialakulás kockázata. Fontos megemlíteni, hogy a hererák főként a tinédzsereket és fiatal férfiakat érintő betegség, főleg a 15 és 35 év közötti korosztálynál fordul elő. Mindazonáltal bármilyen életkorban kialakulhat.

Ha a páciens heredaganat-gyanúval érkezik a rendelőbe, mire számíthat? Milyen vizsgálatoknak kell feltétlenül megtörténniük?

Fájdalommal járó vizsgálatra semmiképpen nem kell számítania. Fizikális vizsgálat, a herék tapintásos vizsgálata, here-ultrahang és vérvétel történik. Ezeket a vizsgálatokat általában a rendelőben elvégzik, de utána természetesen szükséges még egy mellkasi, hasi, kismedencei CT-vizsgálat is.

Mit kell tudni a hererák kezeléséről?

A hererák kezelése több szakember tudását, több szakterület bevonását igényli. Amennyiben a here daganatos betegsége igazolt, akkor első lépésben az érintett here sebészi eltávolítása indokolt. A további kezelés a szövettani eredménytől, illetve az elvégzett képalkotó vizsgálatoktól (UH, CT) és a betegség stádiumától függ. Előfordulhat, hogy a műtét után onkológiai kezelésre, kemoterápiára vagy sugárkezelésre kerül sor, amit már onkológus, illetve sugárterápiás szakember végez. Az is előfordulhat, hogy az urológusnak ismételt műtétet kell elvégeznie, ez alatt a hasi nyirokcsomók eltávolítását értjük. Ezt a típusú műtétet ma már a legtöbb helyen laparoszkópos technikával végzik.