Húgyúti gyulladás várandósság alatt

Tény, hogy a nőknél gyakrabban alakulnak ki húgyúti fertőzések. Várandósság idején a gyulladás kockázata még inkább növekszik. Dr. Rácz Oszkárt, az Orosházi Kórház Urológiai Osztály vezetőfőorvosát, a kórház orvos igazgatóját kérdeztük arról, hogy miért alakulhat ki a terhesség során húgyúti gyulladás?

Húgyúti gyulladás várandósság alatt

A terhességben számos tényező ismert, amelyek kedvező talajt biztosítanak a húgyúti gyulladások kialakulásának – mondta Dr. Rácz Oszkár. Mechanikai és hormonális okai is van annak, hogy a kismamáknál gyakrabban előfordul a húgyúti gyulladás. Mechanikai ok, hogy a méh nyomja a vesevezetékeket és a hólyagot, így nem lesz akadálytalan a vizelet kiürülése. Hormonális ok, hogy a progeszteron aránya nagyobb a szervezetben, a progeszteron pedig ellazítja a méh, valamint a vesevezetékek izmait. Ennek köszönhetően csökken a vizeletáramlás sebessége. Továbbá a terhesség ideje alatt nő a hólyag kapacitása is, így hosszabb ideig marad a vizelet a hólyagban. Emelkedett lesz a vizelet pH-ja, és emiatt alakulhat ki gyulladás.

Húgyúti gyulladás várandósság alatt

Milyen betegségekhez vezethet a húgyúti gyulladás?

Három típusba soroljuk a húgyúti gyulladások betegségeit. Az első, amikor teljesen tünetmentes a baktériumürítés, a következő a hólyaghurut, majd ezt követi a vesemedence-gyulladás. A terhesség során oda kell figyelni a tünetmentes baktériumürítésre is, ugyanis a kismamák 4-7%-a tünetmentesen üríti a baktériumot, és közülük a 20-40%-nak válik tüneteket is okozó gyulladássá a folyamat. Ha hólyaghurut alakul ki a szervezetben, akkor a legtöbbször antibiotikumos kezelést alkalmazunk. Ha a tünetekre nem figyelnek oda a kismamák, vagy elhanyagolják azokat, akkor a hólyaghurut a későbbiekben vesemedence-gyulladássá alakulhat. Ilyenkor akár húgyúti pangás és elzáródás is lehet. Ezt műtéti úton orvosoljuk.

Megelőzhető valahogy a húgyúti gyulladás?

Az első és legfontosabb, hogy a kismamák figyeljenek oda magukra, sokszor ürítsék a hólyagjukat, ne tartogassák a vizeletet. Mivel a jobb oldalon kifejezettebb a vesevezeték tágulata, ezért alváskor javasolt a bal oldalra fordulva feküdni. Minél előbb észlelni, és kezelni kell a gyulladást. Ha baktérium van a vizeletben, akkor általában kétszer egymás után elvégezzük a tesztet, hogy ugyanaz a kórokozó jön-e ki mindkét alkalommal. Ha negatív, akkor elegendő havonta ellenőrizni a szintjüket. Ha pozitív, akkor minél előbb el kell kezdeni a kezelést, mert nagyon hamar hólyaghuruttá alakulhat a még tünetmentes baktériumürítés.

Ön lett az Orosházi Kórház orvos igazgatója. Hogyan tudja összeegyeztetni a feladatait?

Nagyon nehéz összeegyeztetni az orvosi feladatokkal az igazgatói feladatokat, de szerencsésnek mondhatom magam, hiszen olyan kollégáim vannak, akik mind szakmai, mind igazgatási oldalon rengeteget segítenek nekem. Így azért sikerül a nehezebb feladatokkal is megküzdeni.

Van-e olyan újítás, változtatás, amelyet tervez az új pozíciójában?

Szerettem volna a szakmában újításokat, új eljárásokat bevezetni, mint például a minimál invazív műtéti eljárás, azaz lézeres műtét. Egynapos sebészeti beavatkozás keretében tudnánk ezeket a műtéteket elvégezni, ezzel csökkenne a műtéti terhelés a betegeknél, és nem mellesleg költséghatékony is az eljárás. De anyagi problémák miatt most nem tudjuk megvalósítani. Szerettem volna még a vizelettartási problémával küzdők esetén úgynevezett ingerlőket is alkalmazni a terápiás kezeléshez. Ez egy úgynevezett szelektív ingeráram kezeléses eljárás. Erre pályáztunk, ha sikerül, akkor meg tudjuk valósítani, ha nem akkor még várnunk kell rá. Továbbá ha lesz rá módunk, akkor néhány eszközünket is szeretnénk lecserélni. Ugyanakkor az igazgatásban az elődöm egy remek mátrix alapú szakmai struktúrát hagyott hátra, amelynél csak finomhangolásra van szükség, hogy minél olajozottabban és hatékonyabban tudjunk dolgozni.

Dr. Jármi Hilda