Felfázás a férfiaknál

Felfázás a férfiaknálSokszor tapasztaljuk, hogy a férfiak az utolsó pillanatig húzzák az egészségügyi vizsgálatokat. Ha influenzásak, inkább otthon nyomják az ágyat, de nem mennek el orvoshoz, ha húgyúti vagy szexuális problémákkal néznek szembe, akkor pedig mélyen hallgatnak, az urológiai vizsgálatoktól tartanak. Pedig a rendszeres szűrésekkel megelőzhetők, vagy időben felfedezhetők lennének olyan betegségek, amelyek később komoly problémákat okozhatnak. Dr. Csicsenkov Péter urológus adjunktussal a férfiakat is érintő felfázásról beszélgettünk.

Ha felfázásról, húgyúti fertőzésről beszélünk, akkor leginkább egy a nőket érintő problémára gondolunk. Milyen arányban érinti ez a férfiakat?

A klasszikus értelemben vett felfázás, ami alatt valóban leginkább a hölgyek alsó húgyúti infekcióját értjük, a férfiakat valóban jóval ritkábban érinti. Sőt, talán azt is lehet mondani, hogy férfiaknál izoláltan húgyhólyag-gyulladás nem szokott kialakulni, az alsó húgyúti infekció általában prosztata vagy here/mellékhere gyulladással társul.

A tünetek hasonlóak a nőknél tapasztaltakhoz?

Felfázás a férfiaknálA tünetek részben hasonlóak. Gyakori, fájdalmas vizelés, de férfiaknál a felsorolt szervek társuló érintettsége miatt lehetnek más tünetek is, mint pl. húgycső váladékozás, hőemelkedés, láz, illetve a here vagy a mellékhere duzzanata és érzékenysége, végbéltáji, gáttáji fájdalom, vizelési nehezítettség. A vizeletürítés szakaszossá válhat, illetve súlyosabb esetekben el is akadhat.

Milyen módszerek gyakoriak a felfázás, illetve a húgyúti panaszok kezelésére?

A nem komplikált húgyúti fertőzések esetén leggyakrabban rövid ideig tartó, lehetőség szerint célzott antibakteriális kezelés szükséges. Enyhe esetekben a különböző vény nélkül kapható vizeletfertőtlenítő készítmények is hatásosak lehetnek.

Lehetnek-e a betegségnek komolyabb szövődményei? Mire kell ügyelni?

Igen, lehetnek. Leginkább arra kell figyelni, hogy ha a panaszok a javasolt kezelésre nem szűntek meg, vagy fokozódtak, akkor feltétlenül szakemberhez kell fordulni, mert előfordulhat, hogy az antibiotikum nem volt hatásos, vagy fennáll valamilyen komplikáló tényező, ami gátolja a gyógyulást. A húgyúti fertőzések átmehetnek krónikus formába, illetve húgyúti szűkületek is kialakulhatnak, ami a későbbiekben ismételt gyulladáshoz vezethet.