A férfi urogenitális szervek gyulladásairól

A férfi urogenitális szervek gyulladásairólAz alapellátásban dolgozó orvosok és a szakorvosok egyik leggyakoribb feladata a férfi urogenitális traktus fertőzéses és gyulladásos kórképeinek vizsgálata és kezelése. Naponta találkozunk a legenyhébb és akár gyógyszeres kezelés nélkül, spontán is gyógyuló infekciókkal, de a legsúlyosabb szeptikus állapot, a halálos kimenetelű, szövődményes esetek sem ritkák. Ezeket szedte sorba Dr. Rózsahegyi József urológus.

A megfelelő időzítésű, otthoni vagy kórházi ellátásáról hozott jó döntés, az időben megkezdett komplex kezelés, az antibiotikum helyes megválasztása, a megfelelő adjuváns terápia az eredményes gyógyítás feltételei!

Széles paletta
Az urogenitális fertőzéses gyulladásos betegségek (pl. prosztatagyulladás) sokféleképpen csoportosíthatók. Szokásos felosztani a betegségeket
•    komplikált és nem komplikált kórképekre.
•    A fertőződés módja szerint a szexuális úton terjedő betegségeket a közismert angol rövidítéssel STD (Sexually Transmitted Disease) néven foglaljuk össze.
•    Feloszthatók a kórokozók szerint (pl. bakteriális, gombás vagy vírusos infekció),
•    az adott nemben a lokalizáció,
•    az érintett szerv szerint is.

A húgyutak nem specifikus gyulladásos megbetegedései

•    Húgyhólyaggyulladás (cystitis)
Míg nőknél ez a leggyakoribb húgyúti gyulladás, férfiaknál az izolált hólyaghurut, a nem komplikált acut cystitis nagyon ritka.

•    Heveny vesemedence gyulladás (akut pyelonephritis)
A vesemedencét és veseparenchymát egyaránt érintő heveny gyulladásos betegség az akut pyelonephritis. Deréktáji, vesetáji fájdalom, hányinger, hányás, hidegrázás és magas láz jellemzi. Általában enyhe vagy középsúlyos betegség képében jelentkezik.

KEZELÉS: A nem komplikált akut pyelonephritis empirikus kezelése járóbetegnél 7-14 nap. A nemzetközi ajánlások a prospektiv randomizált vizsgálatok alapján a következő kezeléseket javasolják. 1. trimethoprim/sulfamethoxazol két hétig 2. cefixim 1x400 mg 7 napig 3. ciprofloxacin 2x500 mg 7 napig 4. levofloxacin 2x250 mg 10 napig.  A magyar ajánlások alternatívaként amoxycillin/clavulansav 3x625mg vagy cefuroxim 2x500mg 7 napig történő adását javasolják.

•    Idült vesemedence gyulladás (krónikus pyelonephritis)
A krónikus pyelonephritis a veseparenchyma hegesedésével, zsugorodásával járó tubulointerstitialis vesebetegség, amelyet általában bakteriális infekció tart fenn. Legtöbbször tünetszegény, és lassú progresszió jellemzi.

KEZELÉS: A célzott antibiotikum kezelést a vesefunkció szerinti dózisban negatív tenyésztési eredményig igyekszünk végezni. Hypofunkciós vagy afunkciós zsugorvese gócként szerepelhet.

•    Uroszepszis
Az urogenitális gyulladásos megbetegedések a szeptikus állapothoz vezethetnek. A szeptikémiás állapotot súlyos szepszis követi, amikor egyes szervek mikrocirkulációs hipoperfúziós zavara jelentkezik, klinikailag tudatzavar, oliguria, icterus lactacidaemia. A súlyosbodás szeptikus sokkhoz vezet, melyre a hipotenzió jellemző, többszörös szervi elégtelenség alakulhat ki. Az időben elkezdett kezelés igen jelentősen javíthatja a prognózist!

A húgyutak specifikus gyulladásos megbetegedései

A napi gyakorlatban ritkán találkozik a családorvos és az urológus is a specifikus urogenitális gyulladásokkal, amelyek a tuberkulózis, a bilharziázis és a filiariázis.

A férfi genitális traktus gyulladásos megbetegedései

A férfi urogenitális szervek gyulladásairól

• Heveny prosztatagyulladás (akut bakteriális prosztatitisz)

A panaszok gyakori, parancsoló vizelési ingerekkel kezdődnek, a vizelet csíp, a vizelés fájdalmassá válik, a vizelés nehezített, akadozó vizeletürítés jelentkezik. Az alhasi, végbél körüli és gáti fájdalom miatt láz, hidegrázás, peritoneális izgalmi tünetek, hányinger, hányás, elesettség, rossz közérzet.

KEZELÉS: Kezelésére a kinolon csoportba tartozó antibiotikumot vagy aminoglikozidot kezdünk, nonszteroid gyulladáscsökkentő adása mellett. Az antibakteriális kezelést a prosztatagyulladás megszűnéséig folytatjuk 4 hétig, szekvenciális kezelési formában. Az akut gyulladás gyógyulhat szövődménymentesen és teljesen, de megfelelő kezelés ellenére is krónikus prosztatitisz alakulhat ki.

• Idült prosztatagyulladás (krónikus bakteriális prosztatitisz)/krónikus kismedencei fájdalom szindróma

A prostatitiszt az urológiai gyakorlatban a leggyakoribbnak az 50 évnél fiatalabb férfiak körében tartják, és legalább a betegek fele a kórkép tüneteivel keresi fel az urológust Magyarországon. A prostatitiszek tünetei jelentősen befolyásolják a napi életvitelt, a vizeletürítést és a szexuális életet, ezáltal jelentősen rontják az életminőséget.

A vezető tünet a fájdalom, vagy a dIszkomfort érzés, amely a kismedencei és a gáti területen jelentkezik, de emellett gyakori az alhasi, vagy külső nemi szervek és háti fájdalma is. A szexuális aktivitás gyengülhet, merevedési zavarok léphetnek fel, együttlétek során fájdalmas lehet a magömlés, gyakran korai magömlést, véres ondó ürülését észlelheti a beteg. A vizelési panaszok főleg irritatív jellegűek, gyakori, parancsoló vizelési ingerek jelentkeznek, jellemző az éjszakai vizelés , de előfordulhatnak elzáródásos jellegű panaszok is, mint a nehézvizelés.

Krónikus prosztatitisz esetén a transzrektális ultrahang vizsgálat az idült gyulladást fenntartó prosztatakövek, corpus amylaceum igazolására alkalmas.

KEZELÉS: Kezelése vagy célzottan, vagy empirikus alapon javasolt antibiotikum 2-4 hétig, javulás után 2-6 hétig tovább. Elsősorban a II. generációs fluorokinolok , a III. generációs levofloxacin, másodsorban trimetopirin+sulfamethoxazol, speciális indikáció esetén tetraciklinek és mabolidek ajánlottak. A kezelés kiegészíthető gyulladáscsökkentőkkel, alfa-blokkolókkal, rozspollen kivonattal.

• Férfiak húgycsőgyulladása (akut urethritis)

A férfiak húgycsőgyulladása a szexuálisan átvihető betegségek leggyakoribb formája. A legtöbb esetben a kórokozó a Chlamydia trachomatis vagy a Neisseria gonorrhoeae. Az urethritis tünete általában a jellegzetes váladékozás, húgycsőégésről, viszketésről, fájdalmas vizelésről számolnak be a betegek. A kezelés célja a beteget és partnerét fenyegető szövődmények kivédése, a társfertőzések továbbadásának megakadályozása.

• Az urológiai/andrológiai látens infekciók és gyulladások, tünetmentes prosztatitisz/vesiculitis

A férfiak genitális traktusát érintő, a beteg számára panaszokat nem okozó, tünetekkel vagy fizikális eltérésekkel alig vagy egyáltalán nem járó kórfolyamat. Nők visszatérő urogenitális infekcióinak kivizsgálása során merülhet fel a partner vizsgálata vagy az andrológiai nemzőképességi szakvizsgálaton megjelent férfiaknál találkozhatunk a klinikai képpel. Célzott, elhúzódó és ismételt antibiotikum kezelésekkel próbáljuk az infekciót és gyulladást kezelni.

• A hímvessző gyulladásai

Ø  A makk gyulladását balanitisnek a fityma bőrénék gyulladását posthitisnek nevezzük, vegyes patogén flóra váltja ki kórfolyamatot.

Ø  Közismert a diabetes mellitus és a phimosis összefüggése, felnőttkori fitymaszűkület esetén a családorvosnak gondolnia kell cukorbetegségre és fordítva a cukorbetegnek figyelmét fel kell hívni a megfelelő tisztálkodásra és az esetleges fitymabőr beszűkülésre. A fitymaszűkület balanoposthitisre és péniszrákra hajlamosít. A korrekt, esztétikus és végleges megoldást a teljes körülmetélés a circumcisio jelenti.

Ø  A barlangos testek heveny gyulladása a cavernitis ritka betegség.

KEZELÉS: Enyhébb esetekben kombinált antibiotikum kezelés szükséges, fluorokonolonok és metronidazol.

Ø  A barlangos testek tunica albugineájának krónikus gyulladása, hegesedése igen régóta ismert kórkép, az induratio penis plastica (röviditése IPP) vagy szerzői nevén Peyronie betegség. A hímvessző barlangos testében fájdalmas kemény csomók (plakkok) alakulnak ki, melyek a hímvessző görbületét, deformációját okozzák. A deformitásokat plasztikai műtéttel korrigálhatjuk

• A herezacskó és képletei heveny gyulladása, acut scrotum

Az akut scrotumhoz tartozó kórképek a torsio testis, torsio Morgani, epydidimitis acuta, trauma testis és a Fournier gangrena. Az akut scrotumhoz nem tartozó, de egyes tüneteiben hasonló kórképek: hydrokele, varicokele, a here malignus elváltozásai, scrotum oedema, kizárt sérv

• Heveny mellékhere gyulladás (acut epidiymitis)

A mellékhere gyulladásos duzzanata igen fájdalmas. Alhasi fájdalom, vizelési panasz (alguria, pollakisura) felső légúti hurut előzheti meg. Gyakori a láz, hányinger előfordulása.

KEZELÉS: A heveny mellékhere gyulladás konzervatív kezelése gyógyszeres és szupportív terápiából áll. A szexuálisan aktív korosztálynál  a fluorokinolonok közül a Chlamydia ellen hatékony ofloxacint és levofloxacint választhatjuk. Ne feledkezzünk meg a partnerről! Chlamydia okozta heveny mellékhere gyulladás esetén párhuzamos kezelés szükséges.

Az antibitikumok mellett a nonszteroid gyulladáscsökkentők, a duzzadt fájdalmas herezacskófél hűtése, jegelés, borogatás és felpolcolása javasolt.

Nagy dózisban C és E vitamin segíti a gyógyulást.

• Heveny heregyulladás- Acut orchitis

A herék gyulladása önmagában ritkán fordul elő, heveny vírusinfekciók kapcsán jelentkezik.

KEZELÉS: A kezelés tüneti, a here hűtése, polcolása, non szteroid gyulladáscsökkentők alkalmazása, antioxidánsok.

• Fournier gangréna

Gyorsan progrediáló, fulmináns lefolyású és kezelés nélkül gyakran halálos kimenetelű betegség. Jellemzően rossz általános állapotú, idült érrendszeri és anyagcserebetegségekben szenvedő idősebb férfiaknál előforduló kórkép. A külső nemi szervek vagy a környező területek bőrén megjelenő, gyorsan progrediáló gyulladásos elváltozás, oedema, hyperaemia után hamar nekrózishoz, bűzös, heves váladékozáshoz vezet, a beteg életét veszélyeztetheti

Dr. Rózsahegyi József

Honvédkórház Állami Egészségügyi Központ, Urológiai osztály (1.sz.telephely)

1134 Budapest Róbert Károly krt. 44

Irodalom

1.

Dr Rózsahegyi József

Férfidolgokról nemcsak férfiaknak

Kiadó: Budakönyvek 1994

2.

Rókusz László dr., Szalka András dr., Makara Mihály dr.

Az antimicrobás kezelés alapelvei 2008.

Kiadó: EOS Kft 3. kiadás

3.

Rózsahegyi J., Berényi P., Gyányi L.

A Fournier gagrena eredményes kezeléséről

Hippocrates 2007/2

4.

European Association of Urology EAU Guidelines 2010.

M. Grabe, T.E.Bjerklund-Johansen, H.Botto, M.Cek, K.G.Naber, P.Tenke, F. Wagenlehner

Urological Infections

www.uroweb.org

5.